Jeg ser med stor skuffelse at den rødgrønne regjeringa verken hevet tollgrensa for privatimport, slik de lovte før valget, eller redda Hjemme-PC-ordninga som Per Kristian Foss effektivt rævkjørte før han forlot sin ministerpost. Nå er jeg svært skuffet. «De rødgrønne – for feige til å gjøre endringer», vil jeg huske dem som.
Rødgrønn skuffelse
November 10th, 2005 · 19 Comments
Tags: Gamle poster






19 responses so far ↓
1 Astrid // Nov 10, 2005 at 00:00
Har lest at de ikke rakk å gjøre så mange endringer på neste års budsjett (på 3 uker). Får håpe de rekker mer til neste år! Men noen burde sikkert drive kraftig lobbyvirksomhet …
2 Lasse G. Dahl // Nov 10, 2005 at 00:00
Jeg er enig i skuffelsen over at tollgrensa ikke ble heva. Det er for dårlig, og der skal vi påvirke så godt vi kan.
Når det gjelder hjemmepc-ordningen, er jeg derimot helt uenig med deg. Hvis noen skal få skattefradrag for å kjøpe seg dyr PC, kan jeg ikke skjønne at det skal være de som er i fast arbeid.
3 Lasse G. Dahl // Nov 10, 2005 at 00:00
Jeg mener ikke å spamme deg her - men nå leste jeg denne saken:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=296296
«Regjeringen ønsker at alle husstander og virksomheter i landet skal ha tilgang til et framtidsrettet bredbåndsnett til rimelige og likeverdige vilkår.»
Dette synes jeg er langt viktigere enn hjemmepcavtaler.
4 Andreas Ø. N. // Nov 10, 2005 at 00:00
Må nesten si meg enig med Lasse. Tollgrensa var skuff, men jeg tror ikke jeg har sett EN eneste hjemmepc-pakke som ikke var
1. alt for dyr (kjøp de samme komponentene på nett for halve prisen),
2. alt for full av ekstra elektronikk og programvare (digitale kameraer, flate tver og Gud vet hva, som ikke hjelper neevneverdig på det hjemme pc ordningen egentlig skulle gjøre) og
3. for fastlåst, uten mulighet for å fjerne de tingene man _ikke_ trenger (opplæringsprogrammer, full office pakke, ekstra printer hvis man har fra før av osv).
Når de som har spesialisert seg på hjemme pc ordningen nå må tenke seg om, skal du se vi får komplette pakker til kr 9.999,-, kanskje til og med med skolelinux på ? Kommer til å gjøre det hele hakket mer spennende
5 Stian Andreassen // Nov 10, 2005 at 00:00
Andreas: Av punktene dine er det kun pkt. 3 jeg kan si meg helt enig i. Ordningen burde være mer fleksibel for mulighet til å fjerne utstyr man ikke ønsker. Pkt. 2 var vel mye av grunnen til at den forrige regjeringen ønsket å sette en øvre grense. Men 10k?
Vi som sverger til Mac har så godt som ingen mulighet til å få oss maskin under 10k – enten det er bærbar eller stasjonær. Skal vi bli tvunget til å kjøpe Windows-maskiner, som vi slett ikke ønsker å bruke? Eneste mulighet vi har er Mac Mini (til ca. 5k), hvor vi må kjøpe skjerm utenom, eller den minste iBooken (til ca. 9k), uten ekstra juice, hvis vi ønsker bærbart. (For Mac-brukere blir også ditt pkt. 1 ugyldig. Apple-maskiner er stort sett priset flatt.)
Jeg er helt med på en grense, men den bør være mer fornuftig. F.eks. 20k. For 20k burde de fleste kunne få seg ordentlig PC-er, det være seg Mac eller Windows-baserte, stasjonære eller bærbare, uten mulighet til å finansiere 40" plasma-TV på kjøpet.
6 Elf // Nov 11, 2005 at 00:00
Mac er for spesielt interesserte (for det _er_ den) og denne ordningen var for at folk flest skulle få økt kompetansen sin på bruk av datamaskiner. Ikke for at feinschmekere skal få store leketøy å runke til.* Det ordningen har endt opp med er at leverandører har gjort seg store penger på å sette opp alt for dyre pc-pakker på langt krafigere maskiner enn det enn gjennomsnittsfamilie trenger.
Når en i tillegg ser at folk kunne kjøpe digitalkameraer og redigeringsutstyr i denne ordningen blir parodien komplett.
En annen ting er jo at en kjøper en pc langt dyrere enn det enn selv kunne forhandlet fram, betaler den over tre år, og siste året casher en ut restebløpet og må kjøpe en ny pc fordi den du har betalt over tre år er utdatert.
Ordningen burde egentlig bare fjernes og erstattes med å få bredbånd ut til alle kriker og kroker.
Til slutt vil jeg påpeke at jeg har selv kjøpt pc på denne måten ved to anledninger, sist nå i vår. Medaljen har også flere baksider, jeg har nå en forbrukersak gående, men siden det er min arbeidsgiver som er kundne, ikke jeg, stiller jeg svært svakt.
*= Nei, jeg mener ikke Mac-eiere er onanister, nå tenkte jeg på alt for store datamaskiner generelt, både de som står til møblene og de som ikke gjør det
7 Stian Andreassen // Nov 11, 2005 at 00:00
Elf: Hvis med «spesielt interesserte» du mener «Kvalitetsbeviste folk som er spesielt interessert i en maskin som _fungerer_ og med et OS du ikke trenger å være ingeniør for å bruke», så er jeg enig. Ellers abonnerer jeg ikke på den holdningen. Hvis det er sånn at de med størst markedsandel er standard, og alt annet er for spesielt interesserte, innskrenker du ikke bare utvalget og valgfriheten, men verden blir fort fryktelig kjedelig. Jeg vil ha med frabedt å bli ekskludert fra en ordning fordi jeg har valgt en annen platform enn Folk Flest™.
Ordningen er helt klart moden for en revisjon. Man kan godt innskrenke muligheten til å «snylte» på ordningen, enten ved å definere at utstyr som kamera, etc. ikke hører til herunder, eller ved å sette et pristak. Jeg er helt for at det settes et pristak. Men pristaket som er satt nå, på 10.000 kr, er så latterlig lavt at man omtrent ikke kan få noe som helst nyttig ut av ordningen.
Med en øvre grense på 20.000 mener jeg at alle burde kunne få seg ordentlig maskin, uansett platform, og man hindrer muligheten til at folk kjøper seg masse dyrt ekstrautstyr på Statens regning.
8 The Clerk // Nov 11, 2005 at 00:00
Må bare si meg enig i at ti tusen er for lavt hvis man skal ha seg skikkelig datamaskin (uten virus). Grensen må settes til det dobbelte. Ordningen bør først og fremst støtte innkjøp av seriøse arbeidsmaskiner, og ikke kjipe spillmaskiner med Windows. Hvis man skal øke kompetansen blant folk flest må man i det minste gi dem en realistisk fremstilling av dagens PC-marked, slik at de får en reell mulighet til å velge maskin etter behov, og ikke etter markedsmakt.
Videre mener jeg det er viktig at bredbåndsdekningen blir bedre, opp mot 100 %. Det er jo spesielt i distriktene at man trenger bredbånd. Ikke alle privatpersoner og småbedrifter ønsker å ligge midt i de store byene, og da kreves det mulighet for å kunne jobbe online fra utkanten. Dette har imidlertid veldig lite med hjemme-PC-ordningen å gjøre.
Utsagnet om at Mac er for spesielt interesserte velger jeg å tolke som mangel på informasjon. Mac er ikke designermaskiner laget for folk med behov for å stikke seg ut. Selv om maskinene ser bra ut, så er dette bare en bonus. I hovedsak er en Mac en vanlig PC, laget for at man på en trygg og lettvint måte skal kunne gjøre sine oppgaver uten å plages unødig. Du trenger ikke være dataingeniør for å bruke en slik maskin. Du trenger ikke vite særlig mye om hva som skjer under panseret. Mac er for folk flest, så får de som vil ha full tilgang til alt av spill velge Windows. Jeg har vært Windowsbruker, ja i flere år, og konverterte for snart fire år siden, og min opplevelse med Mac er at systemet er så mye bedre, at man nesten blir religiøs av det. Jeg har ingen spesielle behov, men ønsker å skrive, surfe, sende e-post, chatte, betale regninger i nettbank, sortere bilder og musikk, og Mac gjør disse tingene så mye bedre enn erkerivalen.
9 Elf // Nov 11, 2005 at 00:00
The Clerk: Jeg er glad for at du nevente ordet religiøs først her…
Jeg vil påpeke her at jeg ikke har noe i mot Mac per se (jeg hadde kjøpt det hadde det vært alternativ på vårens tilbud i pc-ordninga på jobb), men at de er overpriset er det ingen tvil om, det er derfor de er for spesielt interesserte (les: Jobs menighet). Det er INGEN som ikke er spesielt interesserte som ikke klarer å få en bra hjemmedatamaskin til under 10k. På den annen side har jo, om historien er noen indikasjon, Windows en tendens være et rimelig tragisk OS som ikke gir deg selv grunnleggende funksjonalitet du trenger for å kjøre bloated software.
Og jeg skal gjerne spise ordene mine om 10k-grensa hvis det viser seg at Vista (tidligere Longhorn) ikke klarer å fungere på hardware til under 10k.
Men som sagt, pc-ordninga er, imo, egentlig bare en ordning for overpriset nedbetaling.
10 The Clerk // Nov 11, 2005 at 00:00
Ja, Elf, årsaken til at mange Mac’ere virker religiøse er nettopp det at Apples produkter nesten er for gode til å være sanne. Så lenge man bare bruker Windows vet man jo ikke hva man har. Først når man prøver noe annet, ser du forskjellen, og det er da man blir «religiøs», fordi forskjellen er så stor.
For noen år siden var kanskje Apples produkter noe overpriset, men det er ikke realiteten i dag. Sammenligner du produkt for produkt med konkurrentene, så kommer totalt sett Apple bedre ut. Alt må ses i forhold til ytelse, funksjonalitet, levetid på produktet, og hva du får med av programmer. Forskjellen ligger i at Apple ikke selger noen «billigmodeller». Selv deres rimeligste produkter holder særs høy kvalitet. Du får det du betaler for. ;o)
Dessuten, etter min mening, så får du ikke kjøpt en bra PC så lenge Windows er inkludert. Det hjelper ikke med brukbar hardware hvis OS-et ikke fungerer slik et OS skal. Jeg forstår dem som bygger PC og installerer Linux, men de vet hva de holder på med. :o)
11 Lasse G. Dahl // Nov 11, 2005 at 00:00
Det er et spørsmål som jeg mener man hopper litt lett over, her: Hvorfor skal lønnsmottagere få skattefradrag for å bruke litt av lønna på å kjøpe seg datamaskin?
12 Geir F // Nov 11, 2005 at 00:00
Et lite apropos til Mac vs PC-diskusjonen: http://reviews.zdnet.co.uk/software/os/0,39024180,39235916,00.htm

13 The Clerk // Nov 11, 2005 at 00:00
ELF sa det. Ordningen med hjemme-PC, enten det er Mac eller Windows, er at folk flest skal ha en mulighet til å tilegne seg datakunnskaper, for å motvirke det stadig sprikende skillet mellom data-analfabetene og de teknokratiske. Det er godt ment, men når folk på 50–60 år blir gitt en Windows-maskin å knote med, i stedet for noe mer brukervennlig, så er likevel poenget borte. Jeg synes det er mer viktig med en løsning som kan gi studentene avslag på PC, og når jeg skriver PC er Apples maskiner medregnet. De er også personlige datamaskiner.
Det er mao. ikke noen debatt om Mac vs. PC, men heller en krangel om hvilket OS som er best, en krangel der veldig mange argumenter er basert på ti år gammel informasjon eller direkte feilaktigheter. Linken til Geir F. får jeg ikke åpnet …
14 Geir F // Nov 11, 2005 at 00:00
Snodig. Vel, linken peker til en anmeldelse av en beta-versjon av MacOS for PC.
15 Lasse G. Dahl // Nov 11, 2005 at 00:00
«Ordningen med hjemme-PC, enten det er Mac eller Windows, er at folk flest skal ha en mulighet til å tilegne seg datakunnskaper», sies det. «Folk flest», det er vel de som *FrP* i følge valgspråket sitt er til for, det? Da stemmer det bra at de ikke vil betale for seg.
Jeg hører åpenbart ikke til blant Folk Flest, for jeg har ikke hatt noe problem med å betale hjemmedatamaskinen selv. Jeg har heller ikke slitt nevneverdig med å lære meg å bruke PC’en. Og dette faktisk helt uten skattefradrag. Så at man _må_ ha skattefradrag for å kjøpe seg hjemme-PC, det stemmer altså _ikke_ .
HjemmePCordningen er en _usosial_ ordning. Ved å gi lønnsmottagere skattefradrag for å kjøpe seg PC, mens arbeidsledige, studenter og pensjonister stort sett må betale skatt av pengene de kjøper PC for, gir vi mest støtte til de som trenger det minst - og gjør det dyrest å oppdatere seg for de som faktisk _ikke_ har en arbeidsgiver som har egeninteresse i å bruke penger på å hjelpe til med dette. Jeg skjønner verken den sosiale profilen eller samfunnsøkonomiske gevinsten i det.
Hjemmepcordningen burde vært fjernet. Når den ikke blir det, er det en fordel at vi kaster bort så lite penger som mulig på dette. Skal vi bruke offentlige kroner på å øke IT-kompetansen her i landet, er det ufattelig mange måter å gjøre det på, enn å gi skattefritak på store, flotte Maccer til folk som uten problemer finansierer en 42" plasma-TV uten å kny over det, eller å bruke offentlige kroner på store spillmaskiner hvor den største kostnaden ligger i "skatten" til Redmond.
16 The Clerk // Nov 12, 2005 at 00:00
Hjemme-PC-ordningen koster ikke arbeidsgiver noe. Ordningen er heller ikke rettferdig, men finnes det noen rettferdige ordninger? Skattesystemet i Norge er så urettferdig som du kan få det. Det er dyrt å være fattig, som det heter. Så vidt jeg vet kan du i dag trekke fra innkjøp av PC på skatten, opptil en viss sum, så alle får skattefradrag på innkjøp av datautstyr. Er ikke det riktig? Jeg skal ikke engang starte å prate om hva som er asosialt i Norge i dag, da blir jeg sittende her å skrive hele helgen …
17 Lasse G. Dahl // Nov 12, 2005 at 00:00
Ordningen koster ikke arbeidsgiverne noe, nei. Men det er de som til en stor grad høster gevinsten. Argumentet er ofte at man _må_ lære å bruke PC fordi man trenger det i jobben. Da burde kanskje jobben betalt for etterutdanningen?
Uttalelsen om at skattesystemet i Norge skulle være «så urettferdig som du kan få det», tar jeg over kontoen for drøye overdrivelser, men uansett blir det ikke _mindre_ urettferdig ved å innføre overføringer fra de aom har minst til de som har mer!
Noe skattefradrag for kjøp av PC for vanlige lønnsmottagere har vi nok ikke. Du kan få fradrag for utgifter til hjemmekontor dersom det er et dokumenterbart behov for det, men for at det skal være noe poeng i det, må utgiftene til slikt overgå minstefradraget. Skattesystemet er nok ikke bare «så urettferdig som du kan få det», det er også ganske innfløkt
18 Nils J. Nesse // Nov 12, 2005 at 00:00
Mac vs. PC-diskusjonen er alltid unbderholdende, men balstyrige uttalelser som: "Årsaken til at mange Mac’ere virker religiøse er nettopp det at Apples produkter nesten er for gode til å være sanne."
Det mest intelligente innlegget i denne diskusjonen jeg har lest i det siste, er i den bloggen her: http://skelectronics.blogspot.com/2005/10/why-apple-bugs-me.html
19 Rocky // Nov 13, 2005 at 00:00
I’d like to open that can, but it seems to be filled with worms.
Leave a Comment